22.2.10


La escritura nes aules: narrativa (1)




Bonos díes a toos y toes,

Nesti intre de les xornaes, llega esi momentu nel qu’hai que sacar lo meyor d’ún pa que vos evalúen afayadízamente. Poro, vais dividivos n’equipos de cuatro, ensin movevos del sitiu, y desarrollar nun foliu, mínimo per una cara, el siguiente tema: “La nueche de san Xuan en rellación cola mitoloxía y les flores de xabugu”. (...)La forma qu’adopte’l tema podéis escoyela vós: ensayu, cuentu, poema, carta... Tenéis 15’. Y al acabar tenéis que poner el nome de los cuatro componentes del equipu. Si nun hai preguntes, podéis entamar.

Bono, esto que podía ser l’entamu d’una clase normal d’un día normal, o daqué paecío, paecíame que tenía que traelo güei equí como captatio benevolentia , porque ye un exemplu de lo que nun hai que facer y pa ser a contavos, másque seya penriba y torpemente, cómo veo yo esa rellación, delles veces máxica –les menos, ye verdá-, que s’entama dalcuando ente’l docente y el discente al traviés d’un testu.
Como nun ye munchu’l tiempu que tengo acutáu, nun hai vagar pa contestualizar dafechamente esa rellación. Sicasí nun puedo por menos que’amosar dalgunos de los problemes que’l profesoráu d’asturianu alcuentra nel desendolque del so llabor diariu como contextualización:

• El tipu d’alumnáu, sobre too en secundaria, toos sabéis de qué toi falando.
• L’horariu, impresentable nuna asignatura curricular como ésta.
• Los aspeutos académicos llegales, siempre a la escontra. Tais obligaos a tener la maleta preparada tolos cursos.
• Los aspeutos económicos, siempre en precariu y como queriendo castigar más que pagar a fin de mes.
• La falta de continuidá nel llabor, cola imposibilidá d’entamar lo que yo llamo yá “L’últimu actu de supervivencia” , o seya, un Proyeutu Llingüíticu de Centru (PLC).
• La minusvalía a la que ta sometida l’asignatura polos poderes políticos y académicos.
• La soledá, en fin, na que munches veces s’alcuentra la persona que pon escuela d’asturianu.

A pesar de too esto, y de tener a TOLOS xefes perpetuamente a la escontra, equí tais vós y la vuestra práutica docente diaria. Esa práutica ye lo qu’a mi me prestaría, darréu, arriquecer, aconseyar y enanchar. Sé que soi ambiciosu y nun voi ser a ello en venti minutos. Sin embargu, voi intentalo:

De la dificultá

A naide se-y escapa que de les cuatro destreces llingüístiques (comprensión y espresión orales y escrites), la espresión escrita ye la más difícil d’enseñar, algamar y dominar. Amás, nesta destreza una persona preséntase cuasi desnuda ante’l llector. Nun testu, amás de confluyir les demás destreces nél, tamos contando munches más coses aparte’l tema desarrolláu, seya’l que seya: ente otres coses, dexamos entever tolos nuestros conocimientos sobre la técnica d’escritura emplegada; amosamos tolo que sabemos de la mecánica interna del testu; los conocimientos sobre’l tema desarrolláu; la nuestra capacidá d’abstracción pa rellacionar esi tema con otros, si fuere un ensayu; el grau de desarrollu, en fin, que como persones tenemos algamao hasta esi momentu, etc...
L’alumnáu ha saber dende l’entamu qu’escribir nun ye fácil, La escritura cuesta. Pero ye gratificante y nós podemos face-y el llabor más o menos divertíu y motivador. Siempre, claro ta, qu’a nós mesmos nos preste escribir, qu’escribamos de xemes en cuando y que lleamos dalgo sobre didáutica de la escritura . Lo demás cuerre al cargu del trabayu diariu y sistemáticu nel aula.

De la importancia

De la importancia de la escritura cuido que nun ye necesario falvos a vós. Baste recordar a Cassany cuando diz irónicamente: Non tol mundu califica como escritos lo que s’ellabora nel trabayu (informes, notes, programes), na escuela (reseñes, apuntes, esámenes, trabayos), pa ún mesmu (axenda, diariu, anotaciones), o p’amigos y familiares (invitaciones, notes, dedicatories). Asina mesmo, suel pensase siempre na función de comunicar (cartes, cuentos, certificaos) y muncho menos na de rexistrar (apuntes, resumen d’un llibru, notes), la de deprender (trabayos, análisis d’un tema, reflexones), o la de divertir (poema, dedicatoria). Con una gama tan limitada d’utilidaes, ye lóxico que nun alcontremos motivos importantes pa redactar.¡Cuasi nada! Apurre llueu un cuadru resume onde aumenta entá más la tipoloxía d’escritura y que vienen darréu :


Tipu d’escritura. Forma que pue adoptar :


Personal: Diarios personales, cuadernos de viaxe y de trabayu, ensayos informales y narrativos, escribir a chorro, torbolín d’idees, ideogrames, recuerdos, llistes, diatarios, axendes

Funcional: Correspondencia comercial, alministrativa y de sociedá; cartes; invitaciones; contratos; felicitaciones; resúmenes; factures; memories; solicitúes

Creativa: Poemes; ensayos; mitos; cartes; comedies; coanciones; cuentos; chistes; anécdotes; parodies; chistes; noveles

Espositiva Informes; noticies; esámenes; entrevistes; cartes; normativa; ensayos; instrucciones; manuales; periodismu; lliteratura científica

Persuasiva Editoriales; anuncies; cartes; eslóganes; panfletos; piticiones; ensayos; artículos d’opinión; publicidá; llieteratura científica


Teniendo en cuenta esta bayura d’escritos decatarémonos de la importancia d’un deprendimientu sistemáticu y rigorosu na enseñanza.

Más entá que vós, ye l’alumnáu’l que tien que tar motiváu y informáu de la necesidá imperiosa de saber producir testos de toa mena. Y asina, hemos facelos reflexonar que detrás de munches coses que tanto-yos presten siempre va haber un testu escritu pensáu a mou:
- Tres d’una anuncia de la que-yos llamen
l’atención les imáxenes.
- Tres d’un videoclip que-yos gusta.
- Tres d’unos dibuxos animaos.
- Tres d’un mensaxe de publicidá “MSN” o
d’un “e-mail” del “Messenger”.
- Tres d’un cantar que tarareen machaconamente...

Esta toma de conciencia de la importancia de producir testos tien de venceyase a la necesidá de que seyan ellos los que los produzan y non tragar, pasivamente, lo qu’otros escriban pa ellos y convertise en meros receptores pasivos.

Referente a la tipoloxía testual qu’ha trabayase nes estayes de Primaria y Secundaria nun taría de más que dalguién, un grupu de trabayu seriu y con esperiencia, se llanzara a realizar un llabor que ta resultando tan necesariu como útil va ser pal profesoráu en teniendo los resultaos. Toi refiriéndome a un trabayu onde quede afitada, estayada y carauterizada la tipoloxía testual qu’ha trabayase nes estayes educatives de Primaria y Secundaria y en cada centru (recordái’l PLC) con criterios sicolóxicos, de maurez y atendiendo a les corrientes de didáutica de les llingües que propugnen un enfoque comunicativu nel que se prioriza’l deprendimientu en contestos significativos más que les corrientes gramaticalistes onde lo que prima ye’l conocimientu gramatical.

Teniendo esa tipoloxía testual, evitaríemos el fechu repetitivu de tar trabayando un mesmu tipu de testu en tolos cursos de les dos estayes. Lo cualo nun quier dicir que nun se pueda repetir un testu, sinón que se pueda avanzar sistemáticamente, anque lo faigamos en tirabuzón. Esti trabayu, mentanto nun tengamos un bon PLC en cada centru, ha sirvinos pa que l’alumnáu nun nos mire raro dende detrás del so papel. Fechu esti que se multiplica pol númberu de llingües que deprende.

De los agrupamientos

A la hora de trabayar hemos planteganos tamién la forma na que vamos agrupar al alumnáu porque eso tien que ver col trabayu, col progresu o deprendimientu y cola correición posterior. Y asina, l’agrupamientu variará dende’l trabayu individual - hai neños/es que prefieren trabayar solos y eso hai que respetalo- al grupal, pasando pol trabayu “inter pares”-toos sabemos que munches veces trabayen y deprenden más en pareyes que solos.
De caún d’ellos aprovecharemos les sos ventaxes, que nun voi desplicar porque les conocéis dafechu .


Del papel del profesor

Esti trabayu, y esto ye importante, tará tutoráu, afaláu en tou momentu pol profesor. Esti dexará de mandar los trabayos como s’intentó facer al entamu d’esta ponencia pa ponese a esperar el resultáu. En cuenta d’esto, propondrá, guiará, motivará, consensuará’l trabayu a facer y la forma facelu, apurrirá’l material llingüísticu necesariu pa ello y la documentación afechisca (diccionarios, páxines web, llibros...) y afalarálos pa qu’ellos tamién propongan. Col tiempu veremos qu’esti sistema funciona porque dexarán de pidir ayuda selemente y serán más autónomos, sobre too col puxu de les TIC nos centros. Ye igual que cuando sueltes el sillín de la bici del to fíu, al que tas deprendiéndo-y a montar nella.

De los borradores

Llegaos equí, apruz un ingrediente fundamental: los borradores d’escritura. Cosa desconocía na práutica habitual del enfoque gramaticalista, onde se mira, corrixe y puntúa’l productu final.
El simple fechu d’anotar unes instrucciones tan importantes como les que se necesiten pa emplegar afayadízamente un pañuelu pa surniar la nariz; o cómo da-y vueltes a un cachador p’afilar un llápiz; o cómo ponese los zapatos al mou occidental... implica’l llabor de facer borradores. Hemos amosar al alumnáu la necesidá imperiosa de los mesmos: cualisquier escritu bien fechu arrecostina polo menos un borrador, hasta’l puntu que yá ye normal oyer perende, asonsañando esa otra frase, detrás de tou bon escritu, hai siempre un bon borrador. Antañu, cuando los borradores se facíen a mano, yera abegoso y difícil de plantegar. Güei, que too se fai nun documentu word ¿qué problema pue surdir pa facer y refacer los borradores d’escritura?.
A la hora facelos ye cuando’l profesor tien que sentase col alumnu a escribir con él; a pensar con él; a buscar esa pallabra esculibierza que se-y escapa; a metese a cuatro pates per diccionarios y gramátiques; a lleer y sentir cómo suenen los párrafos y sufrilos hasta que tengan un bon color; a desplica-y la gramática, porque ye nesi momentu cuando la precisa y non descontestualizada o pa deprender coses de memoria –que tamién delles coses, pero menos.

Pa facer esos borradores previos al testu definitivu, l’alumnáu agruparáse en pareyes o pequeños grupos (de 3 ó 4) anque, dalguna vez, faigan un primer borrador individual. D’esta forma, los pasos previos al testu acabáu (llectura, revisión, correición, reellaboración...) van ser coleutivos, coles ventaxes qu’ello apurre (4, 6, 8 güeyos ven más que dos; intercambiu de conocimientos y puntos de vista; el saber, el conocimientu pasen a ser productos sociales, coleutivos, non individuales; la cercanía ente iguales favorez el tresvase de concimientos d’unos a otros; etc).

Tolos borradores que se produzan y tolos testos a que dean llugar guardaránse nuna carpeta d’escritura. Esta ha entendese, per un llau, como un procedimientu d’archivu onde tolos materiales tendrán títulu y fecha y, per otru como un procedimientu más pa evaluar el trabayu del alumnáu.

De la planificación.

Establecer una llinia de trabayu de composición de testos sofitáu na escritura sistemática, seya pa un trimestre o pa un cursu o pa un ciclu, lleva arreyada una planificación d’esi trabayu pa que daveres seya sistemáticu. Y esto enllaza colo yá dicho sobre la necesidá d’un afitamientu de les tipoloxíes testuales pa cada estaya y pa cada centru, pa nun repetir desplicaciones.
Pero en cada cursu, ¿per ónde entamar? Evidentemente, pelo más cercano.
Camiento que tou profesor de cualisquier llingua –de cualisquier asignatura, por qué non- debería entamar tolos cursos un diariu o bitácora o llámese como quiera llamase. Esti diariu pue ser de clase o individual. Ye lo de menos. Pero ha entamase porque pue ser el puntu de partida pa los demás escritos, ente otres coses.
Efeutivamente, nesi diariu –que’l profesor revisará periódicamente pero non pa correxir la sacrosanta ortografía- nesi diariu, dicía, va haber escritos de toa mena, si ta bien plantegáu y curiosamente motiváu: dende’l comentariu d’una salida que ficieron; les impresiones que causa un profesor/a o un compañeru/a nuevu/a; los sentimientos que produz la primer nota bona d’esa asignatura que nun gusta; lo que pasó’l fin de selmana; tol procesu de construcción d’un testu narrativu...; hasta los pasos, razonaos, que siguen pala toma d’apuntes, o pa estudiar en casa, o pa facer un resume...etc

Nun podemos desaprovechar cualisquier otru tipu de testu siempre que seya personal: dende chuletes que-yos garremos, hasta mensaxes en papelinos o pel móvil o de los fotolog... Cualisquier documentu real o, ¿por qué non?, curiosamente iventáu pue sirvinos pa entamar.
Volviendo a los escritos lliterarios, diremos introduciendo selemente, y según se precisen, los modelos lliterarios de los autores que tenemos pensao trabayar esi cursu y que vamos trayer al centru, pa estendenos más tarde a otros autores que nun van venir. Esos modelos ¿tienen que ser llibros completos? Al entamu, non necesariamente. Pero acabaremos mandando lleer dalgún llibru en dalgún momentu, ¿ún ca trimestre?, como faen les demás llingües y la Tecnoloxía y la Historia y la Filosofía...Alcordáivos d’esi inventu sacáu de la manga del PISA , llamáu PLEI ¡Como si nós necesitáremos que’l PISA nos calque un PLEI, teniendo nel centru un bon PLC!
Al principiu, propondremos modelos, siempre que lo precisen, de tolo que trabayemos: entamos, finales, descripciones, personaxes protagonistes o antagonistes, espacios,... La motivación y l’aportación d’idees han ser los únicos finxos que nos guíen p’apurrir modelos. Nunca los emplegaremos pa que los alumnos copien o emulen esos modelos de cara a una nota, porque’l suspensu tará aseguráu .

De xemes en cuando, veremos qu’ellos monten solos durante un testu o dos, anque tengamos que garrar el sillín nel siguiente porque tamos trabayando un glíglicu de Cortázar y nun son a pedalear solos. El casu ye montar en testu o escribir en bici ¿qué más da?.

De la utilidá.

Vamos con otru aspeutu fundamental. Los escritos han tar pensaos de tala forma que’l so valir nun acabe dempués de la presentación al profesoráu y de la nota correspondiente. Poro, hemos da-yos una utilidá posterior siempre. Tenemos que quita-yos l’estigma de la nota. Lo cualo nun quier dicir que nun la vayan tener. Ello ye, debemos consiguir que l’alumnáu escriba con una motivación que terescienda la nota.

Nel casu que nos ocupa güei, los escritos lliterarios en prosa, hemos tener claro toos (ellos y nós) qu’escribimos pa dalgo que ta más allá de la clase:
• espublizar en revistes, en suplementos, nel
periódicu del centru;
• montar una esposición;
• llee-y a la clase esa historia que tanto nos
costó y de la que tamos arguyosos;
• programar un recital nes clases d’alumnos más pequeños o nos colexos adscritos (¿cuántes actividaes coordinades colos centros adscritos se faen cada cursu?);
• emitir un programa lliterariu de radio o televisión escolar;
• entamar un intercambéu con otros centros;
• avezalos a practicar la correspondencia con autores;
• completar el llibru de cuentos de la case X pa la biblioteca del centru o d’aula;
• colgalos nel so espaciu del blog d’aula o de centru o personal; etc... Como motivación pue sirvinos una visita guiada a los blog de los autores lliterarios.

D’esta forma motivaremos más al alumnáu que se comprometerá, entá más, colos testos y col actu d’escribir en xeneral.

De la correición.

Estos escritos calificaránse d’una manera totalmente diferente. Yá nun será un escritu enllenu de correiciones y tachadures en colorao y una nota a lo cabero que, por cierto, va ser lo único que mire y deprenda l’alumnu, coles consecuencies qu’ello tien. La correición, agora, será integral porque calificaremos y valoraremos tolos pasos del procesu nel que nós fuimos copartícipes y coautores. Y de los borradores nun correxiremos tolos aspeutos del testu a la vez porque ye una xera inútil: l’alumnáu nun s’alcuerda de toles correiciones. Y, asina, va ser difícil que suspendan. Sicasí, alcordáivos del exemplu de la bici: si nun deprende, el fracasu tamién ye nuestru.

Procedimientos evaluativos hai abondos na lliteratura especializada. Sicasí, siguiendo y resumiendo a Cassany, trabayaremos:

• La cooperación ente iguales.
• La tutoría.
• L’autoevaluación.
• La observación nel aula.
• La correición escrita.
• Les pruebes.
• La carpeta.


Renuncio a comentar caún d’estos aspeutos por falta de tiempu. De toles formes, podéis consultar a Cassany, una vez más .



Del llargor y los exemplos.

¿Qué llargor han tener los nuestros tetos? O dicho d’otra forma ¿Cuántos metros hemos dexalos montar solos en bici? Home, evidentemente, al entamu nun importa que los testos nun seyan un productu completu, peracabáu: unos cuantos entamos; unos cuantos finales; unes carauterizaciones de personaxes; unes descripciones; etc... Tamos entrenándonos. Pero, pasu ente pasu, de xuru que podremos-podrán escribir histories curties acabades.

Y asina, cualisquier día, enantes de salir al recréu, alcontrarémoslos a toos montando en bici y podrán :

1. Metese, como dicía enantes, a cuatro pates nun diccionariu pa:

• Tresformar una palabra:

Taba en clase, enredando col diccionariu, como que nun quier la cosa, ensin miralu cuando, de sópitu, cayó la pallabra gana. ¡Meca!, cayóme la gana al suelu- dixi yo pa mi. Agora nun tengo gana de nada ¿qué puedo facer? Ensin que naide se dacatara garréla y metila en bolsu. Fui al recréu cuando tocó’l timbre y nun tenía gana de xugar, nin de falar colos collacios, nin de ná... nun m’alcordé más d’ella. Cuando volví pa clase diba garrar el pañuelu cuando noté daqué nun doblez del mesmu: ¡yera una pana!¿Qué ye esto?-dixi al tiempu que me miraben los collacios... Disimulé, metí la pana en bolsu del pantalón vaqueru y siguí faciendo los exercicios porque pensé qu’un patalón vaqueru de pana...yera daqué raro. Cuando acabó la clase metí, indecisu la mano en bolsu y... ¡saqué una pina! Pero, ¿qué faigo yo con una pina en clase?Como nun seya p’axustar la siella...Decidí ponela debaxo la siella del profe que siempre ta cañicándose nella. Pero non, guardéla porque dempués diba tocame salir a la pizarra. Al volver de la pizarra sentéme roceanu y metí la mano en bolsu otra vuelta, porque nun sabía qué diba atopar...: ¡una pita! ¡Esto nun pue ser!¿Qué ta pasando?Guardela aína y, cuando salimos de clase, entainé pa casa. La pita diba cacarexando pel camín y yo muertu vergoña... Tenía que-ylo contar a mio ma.
Aporté a casa tou esmanáu. Mama, mama- glayé-, mira lo que tengo...Y cuando metí la mano en bolsu saqué...: una¡ pota!. Nun pue ser, nun pue ser-dicía yo pa mi. Mio ma reñóme porque la confundió con una suya: ¡nun me xuegues cola cacía!- glayó. Fartu de les pallabres que me tomaben el pelo, metila nel diccionariu pero como diba tou enraxonáu metila na s y agora, nel diccionariu, tengo la sota de siempre y otra que ta ellí, sola, ensin significáu, triste... Un día d’estos tengo de pone-y un significáu...


2. A lo meyor lo que-yos presta más ye desplicar lliterariamente:

• Lo desesperante que ye deprende-y a dalguién a usar un compás:

¡Fartu! Toi fartu de tanto dar vueltes y vueltes. Unes grandes, otres pequeñes... Esti rapacín nun deprende nada: llevo con él doscientos ventisiete mil milisegundos faciendo circunferencies y nada que nun ye a faceles él solu, ¡colo fácil que ye!. Namás tienes que poner un pie equí y calcar hasta fundir el tacón nel papel pa que nada te distraiga, como yo, llueu abres la otra pierna y apóyesla onde quieras, siempre que pi erre al cuadráu te dea un númberu hermanu o primu o familiar polo menos.
Llegaos equí, apoyes la segunda pierna, o meyor el pie, mira cómo lo faigo yo, na fueya y entames a caminar. Como namás tienes un pie llibre porque l’otru ta afitáu col tacón na fueya, sólo pues caminar en círculu. ¡Pues d’eso ye de lo que se trata, home! Tu entama a caminar y vas marcando. Si mires p’atrás vas ver que lo que marques ye una llinia curva y, si tienes un migayín de paciencia, verás que llegues al sitiu del que salisti. ¡Yá ta! Nun hai más nada que facer: yá la tienes. ¿A que ye perfácil?
Bono, pues esti rapacín que nun s’entera. Pero como yá toi cansáu, voi entamar una fuelga silenciosa y xeométrica. A partir d’agora voi dibuxar triángulos y pirámides, que son mui fáciles de facer y pa eso píntome solu. Agora un triángulu, agora una pirámide: ¿agora qué?¿eh? A ver cómo faes tu la circunferencia dichosa que yo toi fartucu d’esplicátelo y toi coyendo-y gustu a esto de facer otres figures.
Agora un rectángulu cóncavu, agora un icosaedru escalenu, agora...


3. Quiciabes notru cursu seyan a contar una historia pente medies de diálogos:

• Los personaxes lleen el pensamientu:

Colás, como siempre, aportó tarde a clase y don Xuan taba esperándolu, esta vez pa falar con él, aparte.

- Don Xuan: Home, por fin...
- Colás: ...sí, yá aporté, don Xuan. Pero...
- Don Xuan: ...tarde, como siempre, yá veo. De xuru que...
- Colás: ...nun tocó’l reló, non. Ye que mio ma...
- Don Xuan: ...durmióse, sí, como siempre. Y usté...
- Colás: ...nun desperté, non. Tien usté razón, don Xuan¿qué...
- Don Xuan: ...quiero que me diga? Pues daqué asina como...
- Colás: ...non, nunca más va asoceder, don Xuan, tien usté...
- Don Xuan: ...razón. Pues claro, taría...
- Colás: ...bono, don Xuan.


Acabada la conversa entraron na clase y entamó otra vuelta la rutina. Los collacios, pelo baxo, sin que don Xuan los oyere, falaben:

- Telva: ¿reñóte...
- Colás: ...muncho? Non, lo de...
- Telva: ...siempre tas igual. Un día va...
- Colás: ...dicilo a mio má, yá lo sé. Esi día va...
- Telva:...acabásete’l chollu. Yá...
- Colás:...yá...



4. Quién sabe, igual s’atreven, cuando trabayemos la descripción nes histories, a masticar y mansuñar uan de Vicente García Oliva, ver de qué clase ye, sobrecargala d’axetivos y comentar el resultáu, suprimir tolos axetivos y volver a comentar lo que resulte. Al final va querer mandá-yos a Vicente tolo fecho yVicente..., encantáu.

• Axetivación nes descripciones:

L’aire enxertábase poles resquiebres del vieyu molín abandonáu y facía rinchar les bisagres de la puertona de madera enllena ferruñu que se banciaba a puntu cayer. Anque afuera llucía un sol prestosu, la humedanza que se respiraba nel interior facía que la media docena de persones aconceyaes adientru tuvieren un migayín respigaes.

..........

L’aire xelón y cetrín enxertábase poles ruinoses resquiebres del vieyu y esbarrumbáu molín, abandonáu y desgaxáu, y facía rinchar les corroñoses bisagres de la puertona de madera avieyada y enllena de ferruñu amarronao que se banciaba a puntu cayer. Anque afuera llucía un calecedor sol prestosu, la humedanza llenta que se respiraba nel magañosu interior facía que la media docena d’escoyíes persones aconceyaes adientro tuvieren un migayín respigaes y esfrecíes.

..............

L’aire peñeraba les resquiebres del molín y facía glayar el ferruñu de la puertaca. Anque fuera calecía’l sol, l’interior respigaba a les persones de dientru



5. Y ¿por qué non? Acabarán, mentanto lleen o-yos lleemos una historia de Xandru Fernández, p.e., acabarán digo escribiendo una:

• Historia paralela:

El mio pá solía dicir qu’esti país yera igual que l’oeste. Un llugar ensin lleis nin banderes, onde cualisquier cristianu podía cabalgar una selmana entera ensin cruciase con nengún otru cristianu. Llevábame de nenu al puertu, a ver pastiar les vaques, a observar l’oficiu del vaqueru. Llevábame de caza, a tastiar l’arume de la borrina y la sangre ente’l felechu. Enseñóme a disparar cuando tovía nun yera yo quien a llevantar la escopeta. Prestába-y quedar a pasar la nueche en cualaquier cabana allarribón, tostando chorizos envueltos en papel d’aluminiu al calor d’una foguera, escuchando’l cantar de les curuxes y l’agullar de los llobos. Siempres pensé que, cuando se xubilara, diba esiliase nel cordal con un caballu y un rifle. Pero escoyó la butaca y la tele.

...........

El mio pá solía dicir qu’esti país yera igual que l’oeste. Un llugar ensin lleis nin banderes, onde cualisquier cristianu podía cabalgar una selmana entera ensin cruciase con nengún otru cristianu. Llevábame de nenu al puertu, a ver pastiar les vaques, a observar y vivir l’oficiu del vaqueru...
Ellí, nel puertu, los dos solos amenábemos les vaques pa contra la cabana ayudaos polos perros pa poder marcar los añoyos. Yera un trabayu duru y difícil pero dempués de muncho cabalgar y amenar consiguíemos aportales hasta la parte atrás de la cabana. Yera’l momentu más difícil: coyer a los añoyos, baltalos, ata-yos les pates y marcalos col fierro arroxáu. Pero ente mio pá y yo yéremos a ello.
Un día de faena, cuando más tábemos enfotaos nel llabor, los perros lladrando alredor de los añoyos pa separtalos de les madres, nós arroxando’l fueu colos fierros dientro y les vaques alteriades pola separtación, mio pá decatóse de la presencia de dos figures a caballu, pela Llomba Pindia.
- Cueye’l rifle aína y entra na cabana,¡ cuerre!
- ¿Quién son, pá?
- Nun sé, fai lo que te digo, ¡entaina! –y vi cómo desabrochaba la correína qu’apresaba’l cuchiellu na so funda.
Escapé corriendo pa contra la cabana, metíme dientro, zarré les ventanes como tantes veces me tenía dicho mio pá, separté un poco la puerta y apunté a les dos figures que diben averándose a mio pá adulces.
De sópitu, supi quién yeren ...

(sigui tu)


6. O pueden (¡hai qu’atrevese!) contar a la manera de Cortázar:

• Un glíglicu:

Tábemos aploxigaos nun bunche del parkíbulo tolos quillocios, tratamando de les nuestres quillotraes cuando, de sótritu, apaveróse un pillacu que nun chanábemos de ná y soltónos mui festón:
- Voi tener que martiellavos un flokiki porque tais amigüeyándome malamente.
¡Quedamos toos apiruelaos!. Al final, apaveróse per ellí un hominómenu y interpedió nel confluxu:
- A, pillacu, ¿por qué nun vas gulismiar la tolina perende en vez de martiellar folkikis a lo xole?- el pillacu introvertiose y perendió aína: “menos cual, que si tal...: les moñeques yá taben risocascándose de nós...”

...........

(Tábemos sentaos nun bancu del parque tolos collacios, falando de les nuestres coses cuando, de sópitu, averóse un mozu que nun conocíemos de nada y soltónos el mui faltón:
- Voi tener que davos un marmiellazu porque tais mirándome mal.
¡Quedamos toos ablucaos!Al final, averóse per ellí un paisanu y permedió nel conflictu:
- A, rapaz, ¿por qué nun vas a ver la ballena perende en vez de dar marmiellazos a lo xole?- el mozu quedó paráu y coló aína: “menos mal, que si non...: les moces yá taben riyéndose de nós...”)






El final

Llegaos equí, al momentu nel qu’esi fíu yá s’atreve a pedalear solu pelos escritos lliterarios en prosa, podremos, quiciás, ser testigos privilexaos d’esi testu nel que pue producise la rellación cuasi máxica que vos dicía al entamu y que fai que mereza la pena l’esfuerzu que se fizo garrando-y el sillín y agabitándolu pa que pedaleare al traviés de munchos testos diferentes y nes condiciones que vós trabayáis.

Y si nun se produz esa rellación nesti cursu, nun vos desaniméis: retomái, con ánimos anovaos, el neñu y la bici l’añu que vien, preparái bien la bici, motivái bien al neñu y tirái p’alantre porque tais enseñando la llingua más guapa del mundu y habéis tar arguyosos d’enseñala.


¡Munches gracies!


Berto Cobreros Gil


Bibliografía:

- CASSANY, D. (1993) Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Graó. Barcelona.
- (1995)La cocina de la escritura. Anagrama. Barcelona.
- (2000)Construir la escritura. Paidós. Barcelona.
- (2006)Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Paidós. Barcelona.
- CALERO Heras, J. De la letra al texto. Taller de escritura. Octaedro.
- DELMIRO Coto, B. (1994)Los talleres literarios como alternativa didáctica en SIGNOS. Teoría y práctica de la educación. Tamién en : http://www.revista-abaco.com/abacodigital/taller/ introduccion.htm
- (2001) La escritura en los aledaños de lo literario. http://www.uam.es/servicios/apoyodocencia/ice/tarbiya/pdf/revistas/Tarbiya028.pdf
- (2002) La escritura creativa en las aulas. En torno a los talleres literarios. Graó. Barcelona.
- LOMAS, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con palabras. Barcelona. Paidós.
- LOMAS, C. (comp.)(1996). La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria. Barcelona. ICE/ Horsoni.
- LOMAS, C.; OSORO, A.; TUSÓN, A. (1993). Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. Barcelona. Paidós.
- MORENO, V. (2004) El deseo de escribir. Propuestas para despertar y mantener el gusto por la escritura. Pamiela. Pamplona.

Berto Cobreros


(1) Ponencia pal CPR d'Avilés. Xunu de 2009



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